preskoči na sadržaj

Osnovna škola Hvar

Login
Tražilica
E-DNEVNIK

Koliko je sati?

           

Kad zvono zvoni?

 

 

 

JUTRO

VOŽNJA NA NASTAVU

VOŽNJA SA NASTAVE

VELO GRABLJE

BRUSJE

07:10

 

07:15

12:30/13:45

 

MILNA

07:35

11:50/14:05

POPODNE

VOŽNJA NA NASTAVU

VOŽNJA SA NASTAVE

VELO GRABLJE

BRUSJE

13:00

13:10

18:00 / 19:40

 

MILNA

13:35

18:40 /19:20

Dokumenti

GPiPR 2018./2019.

 

Kurikul 2018./2019.

                                        

 

 

Kriteriji za ocjenu iz vladanja

                                                  

 

Građanski odgoj

                           

Kalendar
« Studeni 2018 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji

Anketa
Crno ili bijelo?



Korisni linkovi
Brojač posjeta
Ispis statistike od 9. 10. 2013.

Ukupno: 187964
Ovaj mjesec: 1256
Ovaj tjedan: 238
Raspored sati

   NIŽI RAZREDI-JUTRO

NIŽI RAZREDI-POPODNE

   VIŠI RAZREDI-JUTRO

VIŠI RAZREDI-POPODNE

         

Raspored informacija

                                                                                                           JUTRO                                                   

                                                                                               

                                                                                                          POPODNE

                                                                                                 

 

                                                                                                                      

VREMENIK PROVJERA

NIŽI RAZREDI

 

VIŠI RAZREDI

 

ZAHTJEVI - OBRASCI

                                                                                           

                                                                                                            

Djeca i internet

                                                                                                                                                                                                                        

                                                                                                        

                                                                                                                                        

 

Brze poveznice

POZIV RODITELJIMA

Pozivaju se svi roditelji da u srijedu, 18. 4. 2018.g. u 18 sati dođu u Kongresnu dvoranu hotela Amfore na predavanje o roditeljstvu pod nazivom BITI RODITELJ-KAKO TO GORD(K)O ZVUČI?!

Predavačica je dr.sc. Mirjana Nazor.

Dr.sc. Mirjana Nazor rođena je u Zagrebu, diplomirala jednopredmentnu psihologiju 1971. godine, 1979.  magistrirala i 1987. doktorirala na  Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Stalno je zaposlena na Prirodoslovno matematičkom fakultetu u Splitu u zvanju izvanrednog profesora. Vanjski je suradnik Filozofskog fakulteta i Umjetničke akademije u Splitu. Od 1999. do 2001 bila dekanica  Fakulteta.

Počasna je članica Lige za prevenciju ovisnosti, a povremeno sudjeluje u održavanju predavanja u okviru različitih Liginih projekta. Dopredsjednica je Hrvatske akademske udruge Split-čovjek nadasve i članica Građansko etičkog foruma Hrvatske. 

Do sada je objavila pedesetak  znanstvenih i stručnih radova, pet knjiga u suautorstvu (Narkomani:smrtopisi, Avanturizam roditeljstva: adolescencija - prevencija, Obiteljska i društvena socijalizacija - prilog nacionalnoj strategiji sprečavanja zlouporabe droga; Izazov je biti učitelj; Bumerang odgoja) te  samostalno četiri knjige stručnih eseja: Razbij ogledalo, Genetski modificirani mozak, Otklizavanje pameti i Što smo sijali to žanjemo!.     

MARIA MONTESSORI: 7 PRAVILA KOJA ĆE VAM POMOĆI DA BUDETE ŠTO BOLJI RODITELJ

        Image result for parents clipart

Biti roditelj u današnjim vremenima "izloženosti" naše djece utjecajima iz najbliže okoline velika je, ali i najvažnija zadaća. Misli Marie Montessori usmjerene roditeljima i njihovu pristupu u odgoju djece pretpostavljaju da su sva djeca za odgoj prema Montessori metodi, ali ne i svi roditelji.

Naime, roditelji koji ne poštuju djetetov interes, oni koji sve za svoju djecu unaprijed isplaniraju, a neki i odrade, koji ne dopuštaju da se dijete samo uz njihovu pomoć razvije, ti roditelji poništavaju osnovna načela Montessori pedagogije i nisu za put koji slijedi Montessori metoda, ističe Narcisa Buczynski, ravnateljica Osnovne Montessori škole Barunice Dedee Vranyczany.

"'Maria Montessori pripada šačici pedagoga koji su tijekom 20. stoljeća pomogli napretku načina na koji razmišljamo o odgoju djece'"

Pročitajte 7 pravila odgoja Marije Montessori koja će vam pomoći da budite što bolji roditelj:

1. Djeca uče iz onoga što ih okružuje.

Okolina u kojoj dijete odrasta u prve tri godine života presudne je za njegov cjelokupni razvoj. Dijete "upija" neselektirane podražaje iz okoline i uči o svemu što ga okružuje. Zato se roditelj treba potruditi da djetetu omogući slobodno izražavanje osnovnih psihičkih potreba za kretanjem, redom, jezikom i ljubavi, objašnjava Narcisa Buczynski.

2. Ako je dijete često kritizirano, dijete se zapravo uči kako da osuđuje druge. Ako dijete često dobiva pohvale, dijete se zapravo uči kako da procjenjuje druge.

Pristup nagrađivanju i pohvalama Maria Montessori svrstava u domenu djetetova rada i bavljenja nečim i njegovim uspješnim završetkom. Samo djetetovo zadovoljstvo obavljenim nagrada je za to dijete i nisu mu potrebne dodatne pohvale, kaže Buczynski.

3. Poštujte dijete i kada pogriješi. Na taj način pogreške će brže ispraviti.

Poštovanje koje svi koji smo uključeni u djetetov odgoj izražavamo prema njemu osnova je odnosa koji će rezultirati stavom prema okolini u budućnosti.

Važna je sloboda djetetova izbora da se u trenutku koje samo odabere bavi nečim, iz toga proizlazi visoka učinkovitost procesa učenja, bez obzira na kojem nivou. I pogreška je dio učenja, dijete treba pokušati dovesti da samo otkloni zapreku i pravilno riješi zadatak, savjetuje Buczynski.

4. Ako dijete živi u prijateljskoj atmosferi i osjeća da je drugima potrebno, naučit će kako pronaći ljubav.

Ako dijete živi u prijateljskoj atmosferi u kojoj je stalno poticano, u kojoj se uvažava njegovo pravo na izbor, na njegove interese, neće biti frustrirano, osjećat će se ispunjeno i njegovo samopouzdanje bit će visoko.

'Djetetu treba pomoći, a ne odraditi nešto umjesto njega. To iziskuje puno više vremena, truda i strpljenja svakog roditelja, ali rezultati su trajniji i dijete je sretno jer je samo savladalo teškoću'

5. Ako se djetetu daje podrška, bit će samouvjereno.

Pomognite djetetu da svlada stvari rano u životu. To možete postići ako se pobrinete da je svijet kojim je dijete okruženo ispunjeno privrženošću, mirom i ljubavlju.

Poticati dijete, važno je kao i promatranje spontane znatiželje i istraživačkog ponašanja. Ljudske su sklonosti kao prirodne pretpostavke za odgoj svakog djeteta, zato Maria Montessori uvodi pojam razdoblja posebne osjetljivosti. To je za roditelja važan pokazatelj kako da svoje dijete konfrontira sa što više podražaja.

To su razdoblja u kojima je kod djeteta izražena sklonost samo za određene vrste podražaja na koje dijete spontano reagira (učenje neke vještine, npr. pisanje). Zato treba promatrati dijete i na vrijeme prepoznati i reagirati na to, jer ta su razdoblja vremenski ograničena. Samo tada dijete s lakoćom, bez umora i s veseljem savladava određene vještine, objašnjava Buczynski.

6. Budite uvijek spremni pomoći djetetu kada mu treba pomoć te stati postrance kada je dijete pronašlo sve što treba.

Kada vam dijete pristupi, uvijek poslušajte njegovo pitanje ili zamolbu te mu odgovorite.

Djetetu treba pomoći, a ne odraditi nešto umjesto njega, važna krilatica:'Pomozi mi da to učinim sam.' To u svakom slučaju iziskuje puno više vremena, truda i strpljenja svakog roditelja, ali rezultati su trajniji i dijete je sretno jer je samo savladalo teškoću, savjetuje Buczynski.

7. Pred djetetom se uvijek ponašajte lijepo. Pokažite mu kako da bude najbolja osoba koja može biti.

Najvažnije je biti dobar primjer svome djetetu, način na koji se ophodimo međusobno, prema svojoj okolini i prema djetetu samom osnova je njegova budućeg ponašanja.

Maria Montessori kaže da je odraslog čovjeka teško promijeniti, zato trebamo početi s djetetom
, zaključuje Narcisa Buczynski, ravnateljica Osnovne Montessori škole Barunice Dedee Vranyczany.

STVARI KOJE NE SMIJETE GOVORITI SVOJOJ DJECI

       Related image

Dok je odrasloj osobi jasno da je iz vas progovorila ljutnja, a ne srce ili mozak, djetetu je to teško pojmiti.  Donosimo vam popis rečenica koje ne biste smjeli izgovoriti djetetu. Ni sami vjerojatno to ne mislite, a ove rečenice najviše će povrijediti vaše dijete.

SVI MI ponekad kažemo pogrešnu stvar koju je potom nemoguće povući. Djeca su osobito osjetljiva na naše povremene ispade. Dok je odrasloj osobi jasno da je iz vas progovorila ljutnja, a ne srce ili mozak, djetetu je to teško pojmiti. Ako vam se dogodi ispad bijesa, svakako odmah razgovarajte s djetetom, pokušajte mu objasniti. Koliko god maleno dijete bilo, taj razgovor će mu puno značiti.

Donosimo vam popis rečenica prije kojih biste svakako trebali pregristi jezik da ih ne izgovorite. Ni sami vjerojatno to ne mislite, a ove rečenice najviše će povrijediti vaše dijete.

Ti si lijen/glup!

Rečenica koja neće motivirati vaše dijete, čak i ako mislite da je doista lijeno ili da se ne trudi dovoljno. Jedino što možete postići ovom rečenicom je da povrijedite dijete.

Ne plači!

Mislite li da ćete ovom rečenicom ublažiti bol od pada ili riješiti uzrok djetetova plača? Najvjerojatnije ćete samo pogoršati situaciju. Razgovarajte s djetetom, pokažite mu da suosjećate.

Zašto ne možeš biti više kao sestra/brat?

Dobro je koristiti braću i sestre kao pozitivan primjer kakvo bi dijete trebalo biti, no ovakav način usporedbe uvrijedit će dijete i ono će imati osjećaj da brata/sestru više volite. Roditeljima je prirodno da uspoređuju svoju djecu, no nije u redu to govoriti naglas. Dijete ćete zbuniti i narušiti mu samopouzdanje.

Kako to ne znaš?

Imajte na umu da vaše dijete još uvijek uči, ne očekujte da zna sve. Umjesto osuđivanja, pomognite mu, objasnite kako bi možda bilo bolje napraviti neke stvari.

Prestani plakati ili ću ti dati razlog za plakanje!

Prijetnje roditelja uvijek izazivaju frustracije kod djece, koliko god se nama činile bezazlene. Disciplina se ne uvodi prijetnjama nego kvalitetnim odgojem koji zahtijeva mnogo više vremena i truda.

Čekaj dok ti tata dođe doma!

Prijetnje djetetu da će ga zbog nečega kazniti tata kada dođe kući, također su beskorisne. Da bi uvođenje discipline bilo učinkovito, ako je dijete zaslužilo kaznu, ona se treba realizirati odmah. Ako dijete bude kažnjeno nakon nekoliko sati već će i zaboraviti za što ga se kažnjava, pa će ga ova metoda potpuno zbuniti i neće moći promijeniti pogrešno ponašanje.

Bravo, baš si velika cura/veliki dečko!

Normalno je da dijete treba motivirati pohvalom, no ako će dijete dobivati priznanje za svaki svoj pokret i svaku izgovorenu riječ, tada će pohvale izgubiti na težini. Pohvalite dijete, ali samo onda kada to doista i zaslužuje!

SAVJETI ZA JAČANJE ODNOSA RODITELJ-DIJETE
Related image
 
Baš kao u bilo kojem drugom odnosu, u postizanje pozitivnog,
snažnog i jakog odnosa između roditelja i djeteta potrebno je
uložiti puno truda i rada.
Roditeljstvo je težak posao, a održavanje prisnog odnosa i
otvorene komunikacije osigurava povezanost roditelja i djeteta kroz
godine djetetova odrastanja.
Donosimo nekoliko jednostavnih savjeta za ojačavanje veze između roditelja i djeteta.
Recite mu da ga volite
Svaki dan recite svome djetetu
da ga volite, bez obzira na njegovu dob.
Vrlo je važno da i nakon međusobnih nesuglasica,
kada vam dijete 'i nije najomiljenija osoba' iskažete ljubav prema njemu.
Jednostavno 'volim te',
koje izgovarate u takvom trenutku pridonijet će razvoju i ojačavanju odnosa roditelj-dijete.
Dogovorite
posebno ime ili tajnu šifru
Osmislite za svoje dijete neko ime koje je pozitivno i posebno
ili tajnu šifru koju ćete koristiti između sebe.
Koristite osmišljeno ime kao jedan od načina učvršćivanja vaše ljubavi. Tajna
šifra može imati posebno značenje za vas i dijete, koju samo vas
dvoje razumijete.
Ona ujedno može služiti i da izdvojite dijete iz neugodne situacije bez uzrokovanja nepotrebne
neugode za dijete.
Razvijte i provodte poseban ritual
prije odlaska na spavanje
Za mlađu djecu je čitanje omiljene knjige ili pričanje priče
prije spavanja svakodnevni ritual koji će pamtiti
najvjerojatnije čitav život. Ni starija djeca ne bi trebala biti zanemarena po tom pitanju.
Mnogi tinejdžeri vole da im roditelji prije spavanja zažele laku
noć na poseban način, iako to ne žele priznati.
Dopustite djeci da vam pomognu
Roditelji ponekada nehotice propuste priliku ostvariti bliskiji odnos s djetetom n
e dopuštajući mu da pomogne u izvršavanju
raznih zadataka i poslova.
Raspremanje namirnica iz dućana jedan je od dobrih primjera
u čemu bi djeca različite dobi mogla i trebala pomoći roditeljima.
Ako dopustite djetetu da odabere koje cipele bolje odgovara
ju haljini koju namjeravate obući govori da cijenite djetetovo mišljenje.
Naravno, ako ste tražili djetetovo mišljenje,
budite ga spremni prihvatiti i živjeti s time!
Igrajte se sa svojom djecom
Važno je da se zaista igrate sa svojom djecom. Igrajte se s l
utkama, loptom, pjevajte zajedno, igrajte šah,
ili bilo što drugo što
je zanimljivo i zabavno vama i vašoj djeci.
Nije bitno čime se igrate, važno je da uživate u tome!
Pokažite djeci svoju duhovitu stranu.
Starija djeca vole igre s kartama, šah, računaln
e igre, dok mlađa djeca vole gotovo sve... bitno je da ste i vi dio igre!
Objedujte zajedno kao obitelj
Zajednički obiteljski obroci potiču međusobnu komunikaciju.
televizor, i ne žurite s jelom. Kada vam to vrijeme dopušta,
razgovarajte i uživajte jedni u drugima.
Vrijeme objedovanja može postati kvalitetno provedeno vrijeme
koje će pamtiti i djeca i roditelji.
Provodite vrijeme 'jedan na jedan' s djecom
Neki roditelji imaju dogovorene večeri ili unaprijed dogovorene datume
kada provode vrijeme sa svakim pojedinim djetetom
'jedan na jedan'.
To može podrazumijevati šetnju susjedstvom, šetnju do igrališta
ili filmsku večer samo za vas dvoje. Važno je
uživati u svakom djetetu individualno.
Poštujte njihov izbor
Možda vam se ne sviđa kombinacija hlača i
majice koju je obuklo vaše dijete ili raspored slika na zidu njegove sobe, ali u
svakom je slučaju važno poštovati njegov izbor.
Djeca traže neovisnost u ranoj dobi, a roditelji mogu pomoći potičući ih u
samostalnom donošenju odluka.
ZAŠTO JE VAŽNO GLASNO ČITANJE?

Related image

Međunarodni dan dječje knjige obilježava se 2. travnja na dan rođenja Hansa Christiana Andersena, a sa svrhom ukazivanja na važnost dječje knjige te poticanja i razvoja ljubavi prema čitanju.

Prošle godine istog datuma pokrenuta i nacionalna kampanja "Čitaj mi!" čiji je osnovni cilj promicanje glasnog čitanja djeci od samog rođenja.

- Glasno čitanje stavlja knjige u središte pažnje te ih predstavlja kao izvore ugodnog, vrijednog i uzbudljivog iskustva. Djeca, koja od najranije dobi nauče vrijednost knjiga, najčešće postanu vrsni samostalni čitatelji.

• Glasno čitanje pomaže djeci povezati ono što vide, čuju i pročitaju. Glasno čitanje odraslih djeci proširuje dječji vokabular i proširuje njihovo opće znanje.

• Glasno čitanje omogućuje roditeljima, bakama i djedovima, braći i sestrama, učiteljima, rodbini i prijateljima da budu čitateljski uzori djeci. Na taj se način njihova ljubav prema knjizi lako prenosi na djecu.

• Glasno čitanje djeci otkriva literaturu koju možda nikada sami ne biste otkrili, poput poezije, kratkih priča...

• Glasno čitanje omogućuje djeci upoznavanje s književnim jezikom koji se znatno razlikuje od svakodnevnog govora, ili jezika koji se čuje na televiziji, pročita u novinama ili čuje u filmovima. Na taj način djeca bolje razumiju složene rečenične strukture.

• Glasno čitanje omogućuje djeci maštanje o ljudima, mjestima, vremenima i događajima koje nisu upoznali ili doživjeli.

• Glasno čitanje stvara vezu između djeteta i odraslog koji mu čita te im tako osigurava zajedničke teme za razgovor. Govorenje i razgovor pomažu u razvoju vještina čitanja i pisanja.

• Glasno čitanje pomaže razvoju kognitivnih sposobnosti kroz razgovore o pročitanom.

• I na kraju, ali ne i manje važno - glasno čitanje je zabavno!

Čitanje u obitelji

•Glasno čitanje u obitelji može postati ritual tijekom djetetovog odrastanja.

•Glasno čitanje može postati aktivnost koja zbližava tinejdžere i mlađu braću i sestre. Bake i djedovi, ujne i ujaci, tete i stričevi te bliži i dalji rođaci mogu čitati djeci dok s njima provode vrijeme. Tako se jednostavno mogu stvoriti nove prilike za glasno čitanje djeci svih uzrasta.

Kada čitati?

•Čitati naglas treba kada odgovara svim sudionicima čina čitanja: ujutro, poslijepodne, navečer, bilo da se radi o točno određenom terminu ili je riječ o spontanom čitanju – kada su i dijete i odrasli raspoloženi za priču – a to se može odvijati u autu, u liječničkoj čekaonici, u autobusu, u gradu, u parku, na izletu...

Trajanje čitanja

•Čitati treba onoliko dugo dok djeca žele slušati. Djecu ne treba prisiljavati na slušanje priče. S vremenom djeca razvijaju koncentraciju pa se vrijeme slušanja priče produljuje. Samo 15 minuta glasnog čitanja dnevno pomaže djetetovu cjelokupnom razvoju.

•Neka djeca vole slušati priču dok crtaju ili se igraju nekom igračkom pa je i to preporučljivo.

Čitanje na glas djeci od rođenja

Čitajte djeci naglas od rođenja kako bi ona...

•...mogla povezati čitanje i knjige s ugodnim osjećajima.

•...mogla čuti zvukove, rime i riječi.

•...mogla koristiti svoja osjetila sluha, vida i opipa.

•...mogla stvarati zvukove – od gugutanja do riječi.

•...mogla pokazati na sliku, a osoba koja čita imenovati to što dijete pokazuje.

•...počela razumijevati da slike prikazuju određene predmete iz njihove okoline.

•...dakako – mogla uživati u glasnom čitanju!

Ideje kako čitati djetetu

•Uzmite dijete u krilo i to tako da ono može gledati slikovnicu.

•Igrajte se riječima, stvarajte rime, pjevajte, uključite ime djeteta u priču ili pjesmu jer djeca to vole.

•Dijete će htjeti dirati, hvatati, okusiti slikovnicu jer dijete tako uči i upoznaje svijet oko sebe, pa mu možete dati igračku koju će držati dok zajedno čitate.

•Ne zamarajte se brojem pročitanih stranica. Nekada ćete pročitati jednu ili dvije stranice. S vremenom će taj broj porasti.

•Neka dijete slobodno okreće stranice. Možda će djetetu biti zanimljivija sama knjiga od čitanja. Dopustite mu da se poigra s knjigom.

•Obavezno pokazujte ono o čemu govorite, opisujte što se događa na slikama.

•Uključite dijete u priču. Postavljajte pitanja: Što je ovo? Gdje je nešto na slici? I pričekajte da dijete odgovori ili pokaže.

•Potaknite dijete da se uključi u priču – neka oponaša zvukove ili glasove životinja ili neka ponavlja za vama rimu.

•Zadržite se na stranici koliko god je potrebno i koliko god se djetetu sviđa, no ukoliko se djetetu više ne sluša, ostavite knjigu sa strane.

Glasno čitanje aktivnost je koja uključuje cijelu obitelj – roditelje, bake i djedove, braću i sestre, rođake, ali i prijatelje. Izuzetno je važno za razvoj kognitivnih sposobnosti djece, a osobama koje su uključene u glasno čitanje djeci, osigurava čvrstu vezu s djetetom.

Godina 2013. posvećena je čitanju naglas. Budite dio projekta "Čitaj mi!", čitajte i potičite djecu da i sama glasno čitaju, bez obzira na dob djeteta i/ili odraslih.

Preuzeto sa stranice: https://www.citajmi.info/citanje-naglas

Riječ stručnjaka - Djeca i blagdani

Image result for christmas and kids clipart

 

Djeca i blagdani

Autor: Ana Plazonić Fabian, prof.

Blagdanski prosinac je čarobno doba godine. Mirisi kolača, osvijetljeni i okićeni grad, darivanje, druženja ... sve to u većini nas izaziva osjećaje radosnog iščekivanja i uzbuđenja, međutim ipak posebnu čar ima za djecu. Nije stoga čudo da velik broj ljudi (uključujući i autoricu ovog članka), svoje najljepše uspomene iz djetinjstva veže upravo uz prosinačko blagdansko doba.

 

Blagdani svakako predstavljaju idealno doba za provođenje više vremena sa svojom djecom. Kroz obiteljsku povezanost, tradiciju i događanja dijete razvija vlastiti identitet, emocionalnost, socijaliziranost i pripadanje, te zadovoljava potrebe za osjećajima ljubavi, poštovanja, uvažavanja i prihvaćanja.

Upravo blagdansko razdoblje pruža izuzetnu priliku za razvijanje obiteljske tradicije, odnosno omogućuje djetetu usvajanje pozitivnih roditeljskih iskustava vezanih uz blagdane, čime se dijete uči cijeniti jednostavne ali posebne životne trenutke, te prihvaća značaj međusobnih odnosa u svojem životu.

Kako razviti obiteljsku tradiciju?

  • Kad roditelji djetetu pričaju o blagdanskim događajima i ljudima iz njihovog  vlastitog djetinjstva, svi ti događaji i osobe postaju dio unutarnjeg, emocionalnog svijeta djeteta. Također, predložite djetetu da sa svojim bakama, djedovima, tetama, drugim rođacima i obiteljskim prijateljima razgovara o tome kako su oni u svom djetinjstvu provodili blagdane, što ih je veselilo, kako su tada izgledali rituali darivanja, i slično.
  • Važan dio obiteljske tradicije je svakako i ponavljanje aktivnosti, odnosno obiteljski rituali. Djeca najbolje uče putem ponavljanja: rituali pokreću aktivnosti, a djeca vole ponavljanje jer im pruža osjećaj sigurnosti. Naime, da bi se dijete osjećalo sigurno, ono treba osjećaj da je njegov svakodnevni svijet predvidljiv. Rituali i obiteljski običaji, kako svakodnevni tako i oni posebno vezani uz blagdane, stvaraju veći osjećaj sigurnosti i ugode u životu djeteta, što sve pozitivno utječe na njegov razvoj u samopouzdanu, prilagođenu i zrelu odraslu osobu. Nastojte iz godine u godinu ponavljati neki dio blagdanskih rituala, npr. zajedničku izradu i slanje čestitki, vrijeme kićenja kuće i podjele poklona, zajednički odabir i izradu kolača, šetnju gradom nakon Božićnog ručka, i slično. Razgovarajte o tome koje blagdanske rituale vaša obitelj najviše voli, pa ih čim češće uključujte u vašu blagdansku rutinu.
  • Nastojte uključiti dijete u što više zajedničkih aktivnosti, neka npr. pomogne u kićenju bora ili izradi kolača, pohvalite ga, neka se osjeća korisno i ponosno; time se razvija njegovo samopouzdanje i samostalnost. I dozvolite mu da se „odmori“ od škole, ovo je za njega ipak vrlo uzbudljivo doba godine, te i ono zaslužuje svoj „godišnji odmor“. 
  • Ukoliko vam „nedostaje“ obiteljske tradicije, nikad nije prekasno da ih započnete. Okupite se oko aktivnosti u kojima svi uživate, npr. u kuhanju ili zajedničkom odlasku na večernju šetnju okićenim gradom i razgledavanje izloga u potrazi za „savršenim“ poklonom. Pitajte svoju djecu što bi voljeli raditi svake godine. Ukoliko se ne možete odlučiti na samo jednu tradiciju, počnite ih graditi nekoliko, tako da se svaki član obitelji osjeća važnim dijelom slavlja.

Darivanje

Darivanje svakako predstavlja važan dio blagdanskog doba. Osim što kroz proces darivanjadjeca dobiju priliku ispuniti neke od svojih velikih želja, ono ih također može naučiti da razmisle o tome što može razveseliti druge ljude i o tome što je važno ljudima do kojih im je stalo. Veselje dragih ljudi prilikom otvaranja poklona u koje je dijete uložilo svoj trud mu svakako može učiniti blagdane još radosnijima i vrjednijim.

Naravno, ne moraju se svi pokloni kupovati u trgovinama ili trgovačkim centrima. Naučite svoju djecu kako da svoje darivanje „oboje“ pravom vrijednosti i osjećajima. Izrada njihovih osobnih poklona može im pomoći da iskažu koliko im je do određene osobe stalo, te čitav proces darivanja učiniti još vrjednijim i za njih same i za sretnog primatelja.

  • Zajedno s djecom izradite poklone. Kreirajte zajedničke foto-albume za ostale članove obitelji; izradite ili ukrasite gotove kupovne okvire za fotografije te u njih stavite omiljene fotografije prijatelja ili dragih osoba; pomozite djeci da izrade svoje osobne kolaže, crteže, slike, ..., pa ih također uokvirite okvirima koje su djeca sama ukrasila; izradite obiteljske ukrase ili napecite veliku količinu domaćih kolača (naravno, sve u suradnji s djetetom) ... Mogućnosti su nebrojene!
  • Umjesto poklanjanja predmeta, učite djecu da poklanjaju svoje vrijeme. Npr, baka bi možda cijenila unukovu pomoć u pospremanju podruma, ili bi djedu bilo korisno objasniti kako da se koristi Internetom. Neka djeca izrade vlastite darovne certifikate (npr. „5 besplatnih sati poduke pretraživanja Interneta“, „2 besplatne masaže leđa“, itd). U ovo vrijeme zauzetosti i pomanjkanja slobodnog vremena, ovakvi pokloni mogu biti itekako vrijedni.

Budite primjeren „blagdanski model“

Važno je zapamtiti da su djeca uče po modelu svojih roditelja, odnosno imitiraju roditeljsko ponašanje te sustav vrijednosti i razmišljanja. Pokažite svojoj djeci da blagdani mogu biti ispunjavajuće i radosno doba godine, a ne stresan i iscrpljujući maraton po trgovačkim centrima. Od njihovog ranog djetinjstva naglašavajte da nije bitno dobiti hrpe poklona, već davati i primati od srca. Ranim uvođenjem tradicija koje naglašavaju pravo značenje blagdana, možete pomoći u oblikovanju načina na koji dijete gleda na blagdansko razdoblje i na to što znači davati i primati tijekom cijele godine.

Ana Plazonić Fabian, prof.

Roditelji, ne kupujte djeci petarde!

Oprez, petarde nisu igračka!

 

Poštovani roditelji i dragi učenici

Bliže se blagdanski dani, nažalost mnogima nezamislivi bez pirotehnike. Iako neki smatraju da je riječ o bezazlenoj dječjoj zabavi, policijske statistike i mediji ih demantiraju i svake nas godine izvještavaju o tragičnim posljedicama upotrebe petardi i sličnih pirotehničkih sredstava. I najmanja petarda može ozlijediti. Moguće posljedice korištenja pirotehnike su:

Opekline - Neke kemikalije koje se nalaze u pirotehničkim sredstvima ne mogu se ugasiti bez vode. Ako petarda eksplodira u ruci, mogu nastati opekline visokog stupnja.

Gubitak sluha - Detonacijom petardi i sličnih pirotehničkih sredstava stvara se zvuk jačine do 120 decibela. Glasan zvuk petardi ne smeta samo ljudima, nego i životinjama – psima, mačkama i drugim kućnim ljubimcima. U slučaju da petarda eksplodira blizu uha ili u zatvorenom prostoru, može prouzročiti i trajno oštećenje sluha.

Sljepoća - Visoka temperatura, iskre i kemikalije koje nastaju uslijed sagorijevanja pirotehničkih sredstava mogu biti opasne. Ako petarda eksplodira blizu očiju, može izazvati oštećenje oka, pa i sljepoću.

Amputacije - Petarde su zapravo kao male bombe i mogu raznijeti prste ako se drže u trenutku eksplozije.

Oštećenje imovine - Pirotehnička sredstva mogu prouzročiti požar ili slična oštećenja imovine.

Tijekom cijele godine dopuštena je prodaja tzv. pirotehničkih igračaka: prskalica, bengalskih šibica.

Pirotehička sredstva drugog razreda, a riječ je o petardama piraticama, rimskim svjećicama, malim vatrometnim biciklima i sličnome, smiju se prodavati od 15. prosinca do 2. siječnja, a mogu ih kupiti samo osobe starije od 18 godina. Upotreba pirotehničkih sredstava drugog razreda dopuštena je isključivo od 26. prosinca do 2. siječnja!

Isčekivanje Božića i Nove godine vrijeme je mira za svu djecu, a ne dani kada bi ih trebalo odvoziti u bolnice. U „lancu“ zaštite djece najvažniju ulogu igraju roditelji i staratelji: djeca petarde i ostala pirotehnička sredstva ne mogu smatrati opasnima ako ih kupuju i koriste i njihovi roditelji!

Poštovani roditelji, stoga apeliramo na vas da budemo zajedno u zalaganjima da se niti jedno dijete ne ozlijedi u vremenu predblagdanskoga ozračja !

Zakon o eksplozivnim tvarima http://www.zakon.hr/z/434/Zakon-o-eksplozivnim-tvarima

 

vijesti
Roditelj, saveznik, pomagač, vođa i prijatelj
Nada Jeličić / datum: 11. 11. 2017. 12:52

 

Koliko god vremena učitelji provodili s djecom u školi i što god radili da ih odgoje u duhu tolerancije, multikulturalnosti i cjeloživotnog učenja, presudnu ulogu u razvijanju dječjih vrijednosti ipak ima njihova obitelj - roditelji, skrbnici, bake i djedovi, oni s kojima su odrasli.

Učenje ne podrazumijeva samo usvajanje znanja iz knjiga - ono je istraživanje svijeta oko sebe. Pronađite vrijeme za aktivnosti u kojima učite od svoje djece i ona od vas - podučavajte ih onome što vi znate, bez obzira na to bilo tu riječi o popravljanju automobila, pečenju kolača, računanju ili igranju šaha. Koliko god oni nevješti bili u svojim prvim pokušajima, hvalite njihov trud i želju, a ne isključivo uspjeh. Dopustite da oni vas nauče rukovati računalom, poslušajte glazbu s njihovog MP3 uređaja, zanimajte se za događaje iz škole, posebice one koji nemaju veze s ocjenama. Pazite što pred njima pričate i koje im vrijednosti svojim ponašanjem prenosite.

Mi, roditelji i učitelji, u duhu promjena koje se školstvu iz dana u dan događaju i u želji da zajednički usmjeravamo mlade ljude k pronalaženju pravih životnih vrijednosti tebamo biti partneri i primjerom pokazati što je to timski rad i što nam on dobroga donosi. Od iznimne važnosti za opstanak odgojno-obrazovnog partnerstva jesu redoviti susreti odgajatelja i obrazovatelja. Budimo partneri i prijatelji koji zajednički vode djecu na izlete i ekskurzije. Skrbimo o izgledu i opremljenosti škole u kojoj pola dana proboravi vaše dijete. Sudjelujmo timski u organizaciji proslava, humanitarnih akcija, zabava, maskenbala. Cijenimo i podupirimo jedni druge.

Ništa nije kao prije

Ništa nije kao prije. Krenemo li od činjenice da mladi ljudi nisu voljni ustupiti mjesto u tramvaju, pa sve do zastrašujućih vijesti o tome kako po učiteljima pljušte palice i uvrede, po njihovoj i školskoj imovini sprejevi, markeri, noževi i skalpeli, uistinu se možemo upitati kamo ide ovaj svijet. Svatko se na nekoga žali - djeca na učitelje, učitelji na roditelje, roditelji malo na jedne, malo na druge.
Tehnologija, demokracija, prezaposlenost, nezaposlenost, rat - donijeli su nam mnogo toga, dobroga i lošega. Odjednom, preko noći, snašli su nas mobiteli, računala, dobri automobili, stanovi na kredit, posttraumatski sindromi, sloboda medija. Mi smo ogorčeni, ljuti, razočarani. Kukamo, napadamo, psujemo i za sve svoje nedaće krivimo nekoga drugoga. Zaboravili smo se smijati, družiti, sastajati, večerati zajedno. Oko nas sve buja i bubri od žurbe, stresa, silne želje da udovoljimo svim zahtjevima koji se pred nas stavljaju. Za to vrijeme djeca nam se igraju računalima, ne čitaju knjige i ne razumiju zašto bi to trebali, ne pozdravljaju susjede ni nastavnike, ne vjeruju u priče koje im prodajemo o znanju koje je opet in, općenito, ne vjeruju u ono što im govorimo, jer oni jesu mladi, ali nisu ludi - shvaćaju da jedno pričamo, a sasvim se drukčije ponašamo. Tražeći krivce za to što su mnogi mladi ljudi depresivni, divlji, glasni, lijeni, brutalni i samoživi, gubimo iz vida da su oni prije svega mladi i da uzimaju svijet zdravo za gotovo. Kako je netko lijepo rekao, premda nas rijetko slušaju, ne propuštaju priliku imitirati nas u svemu što radimo.

Tko je kriv za ponašanje mladih

Djeca rade ono što vide. Na našu žalost oni vide previše toga što ćemo im kasnije početi spočitavati - nemoj pušiti, poštuj roditelje i starije od sebe, pamet u glavu, budi pristojan, čitaj tu lektiru! Oni nas ne slušaju i rade po svome. Mi krivimo školu - govorimo da tamo nitko ništa ne radi kako treba. Ne podnosimo njihove prijatelje koji izgledaju kao propalice. Ljutimo se što su naslijedili gene neke obiteljske crne ovce. U svemu tome možda i ima istine. Razvoj djetetove osobnosti, interesa, želja i talenata ovisi o njegovom prirođenom temperamentu i o brojnim vanjskim utjecajima, poput škole ili društva u kojemu se kreće. No, ipak, stručnjaci kažu da razvoj djetetovih vrijednosti, sposobnosti i vještina prije svega ovisi o tome koje se vrijednosti njeguju u njegovoj obitelji.
Opsežno istraživanje bostonskog Instituta za odgovorno obrazovanje pokazalo je da je uključenost obitelji u učenje proporcionalna s akademskim postignućima učenika. Dokazano je - kada učitelji i roditelji zajedničkim naporima podržavaju učenje, učenici pokazuju bolje rezultate na ispitima, dobivaju više ocjene, dobro se privikavaju na školu, imaju bolje razvijene socijalne vještine i ponašanje, te nastavljaju školovanje. Najveći utjecaj na postignuća učenika ima podrška pri učenju kod kuće. Ova je veza jednako zastupljena kod obitelji iz različitih ekonomskih, etničkih i obrazovnih struktura, kao i kod učenika različite dobi. Drugim riječima, sve obitelji mogu pozitivno utjecati na učenje svoga djeteta - to ne ovisi o obrazovanju, kulturi, bogatstvu i sl. Ukratko, što više roditelji podržavaju učenikov napredak, to će dijete biti bolje u školi i duže će se školovati.
Ovo istraživanje dokaz je onome što i učitelji vjeruju, a često se ne usude reći kako ne bi ispalo da svoj posao prebacuju na leđa inako preopterećenih roditelja - obitelj je polazište svih učenikovih navika i postignuća. Koliko god vremena učitelji provodili s djecom u školi i što god radili da ih odgoje u duhu tolerancije, multikulturalnosti i cjeloživotnog učenja, presudnu ulogu u razvijanju dječjih vrijednosti ipak ima njihova obitelj - roditelji, skrbnici, bake i djedovi, oni s kojima su odrasli.

Poruka za roditelje

Želite li, dakle, imati dijete sigurno u sebe i svoje ciljeve, trebate analizirati svoje odnose s vlastitom djecom kao i svoje ponašanje. Ono što svakodnevnim postupcima poručujete svojoj djeci neizmjerno je važno - to im pomaže snaći se u životnoj vrevi, razlučiti dobro od lošega, pronaći kompas i krenuti u pravom smjeru.
Učite s vašom djecom i primjerom im pokažite da se uči cijeli život, te da škola nije jedino mjesto za učenje. Učenje ne podrazumijeva samo usvajanje znanja iz knjiga - ono je istraživanje svijeta oko sebe. Pronađite vrijeme za aktivnosti u kojima učite jedni od drugih - podučavajte djecu onome što vi znate, bez obzira na to bilo tu riječi o popravljanju automobila, pečenju kolača, računanju ili igranju šaha. Koliko god oni nevješti bili u svojim prvim pokušajima, hvalite njihov trud i želju, a ne isključivo uspjeh. Dopustite da oni vas nauče rukovati računalom, poslušajte glazbu s njihovog MP3 uređaja, zanimajte se za događaje iz škole, osobito one koji nemaju veze s ocjenama. Pazite što pred njima pričate i koje im vrijednosti svojim ponašanjem prenosite.

Suradnja roditelja i škole

Mi, roditelji i učitelji, u duhu promjena koje se školstvu iz dana u dan događaju i u želji da zajednički usmjeravamo mlade ljude k pronalaženju pravih životnih vrijednosti tebamo biti partneri i primjerom pokazati što je to timski rad i što nam on dobroga donosi. Od iznimne važnosti za opstanak odgojno-obrazovnog partnerstva jesu redoviti susreti odgajatelja i obrazovatelja. Četiri puta godišnje na roditeljskim sastancima, i prema potrebi na redovitim informacijama, minimum je koji zadovoljava. Zašto roditeljski sastanci? Zato što, kao što je već rečeno, obitelj ima najvažniju ulogu u životu svake osobe. Onoga dana kada dobijemo djecu s pravom se možemo uplašiti, zabrinuti i zapitati jesmo li uistinu sposobni odgojiti čovjeka? Polažemo ispite za rukovanje strojevima, računalima, automobilima, a uz tehničke uređaje dobivamo upute za uporabu. Dijete dođe na svijet, a nas prije toga nitko nije poučio kako biti roditelj i kako rukovati tim malim, nježnim stvorenjem. Priručnici postoje, no nitko nas nije prisilio da položimo taj ispit. Kao i obično, odabiremo naizgled lakši put - vodimo se instinktom, odgajamo neplanski i nesustavno. Neki preuzimaju odgojne metode svojih roditelja, drugi ih potpuno odbacuju i teže nekoj drugoj krajnosti. Usput učimo na vlastitim pogreškama, usavršavamo se od jednoga do drugoga djeteta. Ponekad slušamo kako to rade drugi, a ponekad ne želimo o tome slušati, jer tada imamo osjećaj da je svaka šuša na svijetu bolji roditelj od nas. Rijetki roditelji pohađaju rijetke seminare i još rjeđe grupe podrške. Tu i tamo netko nešto i pročita o odgoju. Što biste vi, dragi naši partneri, znali o odgoju da nije nas koji vas vječito ugnjetavamo temama poput Kako razumjeti svog tinejdžera, Zašto su poblesavili, Mi s njima ne znamo, a vi i sl. Kako biste popunili tu obrazovnu prazninu u svojim roditeljskim životima?

Korisni savjet

Šalu na stranu, roditeljski su sastanci uistinu dobra prilika da čujete koji koristan savjet, ali i porazgovarate s ljudima s kojima sigurno imate nešto zajedničko s obzirom na to da odgajate djecu iste dobi i vrlo sličnih interesa. Na roditeljskim sastancima možemo dogovarati zajedničke projekte, razmjenjivati važne informacije koje se tiču cijelog razreda, obrazovati se, upoznavati i surađivati. Ne biste trebali izbjegavati sastanke misleći kako su oni gubljenje vremena i kako na njima ništa novoga nećete naučiti. Neki roditelji toliko nisu voljeli školu u doba kada su i sami bili školarci da ju i danas obilaze u širokom luku. Drugi se ne slažu s ostalim roditeljima, te zbog toga ne dolaze na sastanke. Zvučat ću grubo, ali ne mogu prešutjeti da su to previše sebični razlozi za izbjegavanje jedne od rijetkih prilika koja vam se pruža da se obrazujete i usavršavate za najljepši, ali i najteži poziv u životu - roditeljstvo. Jednom kada nam odlučite biti partner u punom smislu te riječi i kada zavolite ta naša zajednička druženja, bit će vam pomalo i žao što su roditeljski sastanci samo četiri puta godišnje. Ne vjerujete? Vidjet ćemo!

Partneri i prijatelji

Individualni sastanci. Za dobar odnos među suradnicima prilično su važni. Omogućuju nam da se bolje upoznamo, saznamo više o svemu što smatrate da je važno znati o vašemu djetetu. Prigoda su da redovito nadzirete napredovanje svoga potomka, jer, vjerovali ili ne, njima je do toga jako stalo. Prolaze li s odličnim ili manje odličnim uspjehom, vole znati koliko se brinete i da vas zanima kakvi su u školi. Za dobru suradnju s nama razrednicima pokušajte kad god je to moguće poštovati naše radno vrijeme i dolaziti na informacije u ono vrijeme koje smo za to odredili. Nije lijepo pretpostavljati da vam informacije možemo davati za vrijeme odmora, jer ono što je za djecu odmor, za učitelje je prilika za pripremu za sljedeći sat - uzimamo drugi dnevnik rada, ponekad odlazimo u drugu učionicu, dežuramo na hodniku, pripremamo grafoskope, kartice, slike, zapisujemo ocjene, bilješke o prethodno održanom satu. Još manje je vjerojatno da ćemo vam informacije moći davati za vrijeme sata. U četrdeset i pet minuta imamo točno isplanirano kako ćemo provesti koju minutu sata - uvodna motivacija, najava teme, razrada teme, vježba, zaključni dio sata. Informacije za roditelje značile bi zakidanje cijelog jednog razreda za minute koje pripadaju samo njima. Želite li doći u školu, a vrijeme određeno za informacije vam nikako ne odgovara, najavite se i dogovorite neko drugo vrijeme koje će razrednik posvetiti samo vama. Isto vrijedi i za one roditelje koji imaju mnogo toga za reći, a vide da se iza njih stvara red ostalih roditelja koji čekaju na svojih pet minuta. Duži i ozbiljniji razgovori u tom slučaju zaslužuju posebno dogovoren termin.

Ukorak s našom djecom

Priča ovdje ne završava. Budimo partneri i prijatelji koji zajednički vode djecu na izlete i ekskurzije. Skrbimo o izgledu i opremljenosti škole u kojoj pola dana proboravi vaše dijete. Sudjelujmo timski u organizaciji proslava, humanitarnih akcija, zabava, maskenbala. Cijenimo i podupirimo jedni druge. Omalovažavamo li mi školu kao instituciju i pokazujemo li otvoreno negodovanje prema suradnji s učiteljima, isto će činiti i naša djeca. Ukoliko vjerujemo da su učitelji niškoristi, da ništa ne rade i ne zavrjeđuju poštovanje, to će vjerovati i naša djeca. Žalimo li se stalno na preopterećenost programa, žalit će se i oni.
Umjesto toga, surađujmo, poštujmo jedni druge, vjerujmo u mlade naraštaje! Nama je možda njihova matematika jako teška, no mnogima su od nas moderni mobiteli prava enigma, internet još uvijek svjetsko čudo, a iPod nepoznanica. Njima ne. Suvereno vladaju tehnologijom, izrađuju power point prezentacije, prebacuju s harda na USB, snimaju filmove, dosnimavaju zvukove. Milina ih je promatrati, a pravi izazov pokušavati ići ukorak s njima.
Bilo bi još ljepše i plodnije kada bi se sve, ili barem većina obitelji, aktivno i suradnički uključile u avanturu zvanu odgoj i obrazovanje djece i mladih. Ukoliko već nisu (a ima onih koji jesu, skidam kapu), trebali bi uskočiti u naš vlak ili nas barem pričekati na nekoj od sljedećih postaja i u nekoliko jednostavnih koraka postati roditelj, saveznik, pomagač, vođa, prijatelj.


[OPŠIRNIJE]



RSS


 

 

 

                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




preskoči na navigaciju